Aquila a obţinut un scor ESG de 22,4, în urma evaluării realizate de Morningstar Sustainalytics, fiind una dintre cele doar 21 de companii listate la BVB care au primit un rating de acest fel. Rezultatul evaluării plasează Aquila în categoria de risc mediu în ceea ce priveşte expunerea sa la riscurile ESG semnificative specifice industriei şi modul în care compania gestionează aceste riscuri, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Aquila este lider în servicii integrate de distribuţie şi logistică pentru piaţa bunurilor de larg consum din România şi Republica Moldova, compania fiind activă de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare. Compania s-a listat la BVB în noiembrie 2021, ca urmare a unei oferte publice iniţiale în valoare de 367 milioane RON. Totodată, acesta a fost şi ultimul mare IPO de la BVB înainte de iminenta listarea a Hidroelectrica.
Activitatea companiei se împarte în trei segmente de business: distribuţie, logistică şi transport internaţional, dintre care cea mai importantă este activitatea de distribuţie, cu o pondere de 93% în cifra de afaceri la finalul primului trimestru din 2023. Aquila vinde produse de larg consum în peste 67.000 de puncte de desfacere prin canalele de comerţ în care activează, acoperind peste 90% din piaţă.
Cu o istorie de aproape trei decenii, Aquila a debutat ca o afacere de familie, reuşind să devină un ambasador al României, fiind parte a indicelui FTSE Russell Global Micro Cap, dedicat pieţelor emergente, din care fac parte doar şapte companii româneşti. Principalii acţionari ai companiei sunt, totodată, fondatorii Aquila: Vasile Constantin-Cătălin, actualul director general, şi Dociu Alin-Adrian, director general adjunct. Împreună, aceştia deţin peste 66% din acţiunile companiei.
• Poziţionarea Aquila în piaţa locală
Aquila este unul dintre liderii pieţei de distribuţie din România, ocupând poziţia a doua după cifra de afaceri din 2021, cu o cotă de 10%. Compania are avantajul unei infrastructuri proprii foarte bine dezvoltate şi a prezenţei pe toate canalele de distribuţie. Principalii săi competitori locali sunt Interbrands Marketing Distribution, cu o cotă de piaţă de 21%, şi Luzan Logistic, cu o cotă de 6%.
Piaţa de distribuţie FMCG şi HoReCA a atins nivelul de 18 miliarde de lei în 2021, cu o rată de creştere medie anuală în ultimii cinci ani (CAGR) de 6,1%. Cei mai importanţi cinci jucători (incluzând Aquila) reprezintă 45% din piaţă, restul de 55% fiind împărţită între ceilalţi 125 de jucători mai mici.
Piaţa de retail FMCG este estimată la 126 de miliarde de lei în 2022, respectiv la 130 de miliarde de lei în 2023, cu o creştere anuală de 3,2%. În acelaşi timp, piaţa de retail HoReCa este estimată la 17 miliarde de lei în 2022, respectiv la 19 miliarde în 2023, cu o creştere anuală de 13%.
În ceea ce priveşte perspectiva sectorului până în 2026, comerţul (modern şi tradiţional) este estimat să crească cu o rată medie anuală (CAGR) de 3,4%, în timp ce HoReCa se aşteaptă să crească, în medie, cu 13%. Comerţul modern, a cărui creştere medie anuală estimată se ridică la 5,5%, se aşteaptă să înregistreze cele mai bune performanţe în zona de magazine de proximitate (+9,1%), discounteri (+7,5%) şi supermarketuri (+6,6%).
• Scor ESG de 22,4 acordat de Sustainalytics
În urma analizei realizate de Morningstar Sustainalytics, unul dintre cei mai importanţi furnizori globali de ratinguri ESG, Aquila a obţinut un scor ESG de 22,4 pentru anul 2021, încadrându-se în categoria de risc mediu în ceea ce priveşte expunerea companiei la riscurile ESG semnificative specifice industriei şi modul în care compania gestionează aceste riscuri. Rezultatul plasează Aquila pe locul 51 din 95 de companii analizate din industrie. Aceasta este prima evaluare ESG a companiei, fiind una dintre cele doar 21 de companii listate la BVB care au fost evaluare de Sustainalytics.
În 2022, Aquila a investit 220.000 de euro în prima centrală fotovoltaică, care cuprinde 560 de panouri, având o capacitate totală de 230 KW. La finalul anului 2022, 53% din energia electrică consumată de companie provenea din surse regenerabile.
În ceea ce priveşte consumul total de apă, 89,7% din acesta provine din reţeauna publică şi este potabilă, restul de 10,3% provenind din puţuri forate care respectă legislaţia în vigoare.
În perioada 2021-2022, au fost achiziţionate peste 65 de autovehicule echipate cu propulsie GPL sau Hybrid, iar pentru 2023, compania îşi propune să achiziţioneze peste 80 de astfel de autovehicule şi peste 100 de autovehicule echipate cu motoare cu emisii Euro 6.
Aquila nu neglijează nici acţiunile adresate comunităţii, oferind 19 stagii de pregătire în programul Aquila Building Careers, în perioada 19 aprilie - 31 mai 2023, extinzând numărul studenţilor participanţi la program. "Compania derulează de peste trei ani programe de practică şi internship în parteneriat cu cadre universitare, care ajută la atragerea şi dezvoltarea tinerelor talente, fiind o sursă de viitori potenţiali angajaţi", afirmă Răzvan Baghera, director de Organizare şi Resurse Umane Aquila.
Strategia ESG a companiei pentru 2022-2026 include un plan de decarbonare care are ca obiectiv reducerea cu 10% a emisiilor de carbon, având ca referinţă anul 2021, şi reînnoirea flotei, astfel încât aceasta să respecte, în proporţie de 100%, normele Euro 6 până în 2024 (în prezent, proporţia este de 70%). Totodată, Aquila îşi propune implementarea unui program de prevenire şi reducere a cantităţii de deşeuri generate, în conformitate cu cerinţele legale, precum şi colectarea selectivă în spaţiile de lucru.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Aquila
Oportunităţi
Un portofoliu de produse bine diversificat, cu peste 10.000 de articole: produsele vândute de Aquila sunt mărci consolidate, acoperind o plajă largă de consum. În 2022, compania a introdus 1.800 de produse noi din brandurile partenere şi 26 de produse noi din brandurile proprii.
Piaţa HoReCa - prioritară pentru Aquila şi în 2023: în primul trimestru din 2023, activitatea companiei din zona HoReCa a marcat o creştere semnificativă, de 31%, ca rezultat al diversificării portofoliului de produse oferit şi al reluării turismului. Pentru anul 2023, compania îşi propune o rată de creştere de peste 20% a vânzărilor din acest canal.
Rezultate financiare peste aşteptări: în primul trimestru al acestui an, Aquila a obţinut venituri totale de 562 milioane de lei, în creştere cu 20% faţă de primul trimestru din 2022, şi un profit net de 26,6 milioane de lei, marcând o creştere de 122%. Compania şi-a îmbunătăţit atât marjele brute, cât şi marja EBITDA datorită abordării prudente în faţa fluctuaţiilor repetate ale comportamentului consumatorilor. În al doilea trimestru, Aquila îşi propune o creştere a profitului de minim 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Strategia companiei cuprinde două direcţii de dezvoltare: creşterea numărului de branduri proprii şi fuziuni şi achiziţii de companii (M&A). Aquila urmăreşte achiziţionarea de distribuitori de bunuri de larg consum, respectiv de producători de branduri proprii (cu focus pe zona de produse alimentare), care să ofere sinergie prin portofoliul de produse şi modelul operaţional. Compania se află în stadii avansate de discuţii cu două dintre cele peste 15 societăţi cu care a purtat negocieri. În 2023, compania se aşteaptă să realizeze cel puţin o achiziţie.
Fondurile de pensii deţin participaţii importante în Aquila: NN Group deţine o cotă de 9%, iar Allianz - 6%.
Riscuri
Situaţia macroeconomică: rezultatele grupului pot fi afectate direct de condiţiile economice, în special de nivelul de ocupare a forţei de muncă, inflaţie, veniturile disponibile, nivelul consumului, încrederea consumatorilor şi de disponibilitatea acestora de a cheltui bani în pieţele în care compania operează. Compania se confruntă cu o tendinţă de scădere a volumelor şi o tendinţă de diminuare a coşului de cumpărături, în special în cazul produselor non-alimentare.
O industrie cu o competitivitate ridicată: Aquila operează într-o piaţă competitivă şi, potrivit estimărilor, competiţia se va intensifica în următorii ani. Grupul ar putea pierde cotă de piaţă, în cazul în care concurenţii săi direcţi ar putea avea planuri de extindere mai agresive sau mai eficiente, respectiv în cazul în care apar noi jucători importanţi în piaţă.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, teleconferinţă rezultate 2022, prezentare rezultate 2022, BVB Research Hub, Sustainalytics, comunicat companie, TradeVille Podcasts, BVB, revista Progresiv.
---------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.06.2023, 07:22)
Super firmă! Am acțiuni!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.06.2023, 10:40)
Subscrierile la H2O se pot face astazi pana la ora 21.00!!!